28 apr Facebook Links
Facebook App Links
In februari van dit jaar vierde Facebook haar tiende verjaardag. Een behoorlijke prestatie binnen de online technologiesector waar business erg vergankelijk is. Ondanks deze prestatie is Mark Zuckerberg nog lang niet klaar met zijn geesteskind. Tijdens het jaarlijkse F8 event voor ontwikkelaars kondigde Zuckerberg een nieuw tijdperk aan. Facebook lijkt volwassen te worden met de introductie van App Links. Een initiatief om mobiel gebruik fors te verbeteren.
Wat is Facebook’s App Links?
De smartphone en tablet kennen samen een ruime meerderheid binnen ons dagelijkse internet gebruik. Dit is een trend die al enkele jaren doorzet, toch evolueert de marketingstrategie bij veel bedrijven nog niet helemaal mee. Tot op heden is er, met uitzondering van responsive webdesign, nog maar weinig gedaan aan de optimalisatie van de mobiele internetervaring voor de mobiel actieve consument.
Om hierin verandering te brengen heeft Facebook samen met andere grote technologiebedrijven zoals Spotify, Pinterest en Vimeo een open source platform (App Links) opgezet. Dit platform moet ervoor gaan zorgen dat ontwikkelaars van apps en mobiele pagina’s op een relatief gemakkelijke manier kunnen linken naar een specifieke locatie binnen een app. Dit is echter niet alles, het App Links platform geeft namelijk ook de mogelijkheid om cross-platform apps met elkaar te linken.
Bij cross-platform linking komt het erop neer dat er vanuit de ene app naar een andere app gelinkt kan worden, ongeacht of deze nou op iOS, Android of Windows Phone is uitgebracht. Deze techniek bestaat al langer, maar was voor veel ontwikkelaars nog te ongestructureerd en daardoor bijzonder lastig om mee te werken. Hierdoor werd er vanuit een app vaak gelinkt naar een mobiele webpagina, wat vaak een stuk minder solide aanvoelt voor de gebruiker.
Door apps met elkaar te linken, zal de gebruikerservaring een stuk beter worden. Dit wordt ook wel mobile deep-linking genoemd. Het is hiermee namelijk niet alleen mogelijk om apps met elkaar te linken, maar ook nog eens naar een specifieke locatie in een app te verwijzen. Hiermee haal je dus een aantal handelingen weg voor de gebruiker en zal je conversie toe nemen.
De voordelen van het gebruiken van App Links
Het nieuwe platform heeft niet alleen als doel de mobiele gebruikerservaring van de consument te verbeteren, maar is ook opgezet om de mogelijkheden voor mobiele marketing te vergroten. Hoewel veel bedrijven hier al tijden mee bezig zijn, is het vanwege de lastige verschillen tussen veel platformen nog niet veel verder gekomen dan het linken naar de homepage van een app. Daar komt nu verandering in met het linken naar een specifieke locatie in die app.
Uit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van het e-mailverkeer verloopt via de smartphone. De mogelijkheden die bedrijven inzetten binnen corporate mailings (zoals nieuwsbrieven) blijven beperkt tot ‘bekijk ons assortiment via de app’ of ‘in onze app kunt u het product aanschaffen’. Deze mogelijkheden verplichten de lezers om zelf een aantal handelingen uit te voeren, voordat zij daadwerkelijk bij dat specifieke product uitkomen in de applicatie.
Met App Links is het mogelijk om via een URL in een e-mail of nieuwsbrief, door te linken naar een specifieke locatie in een mobiele applicatie of webpagina. Zo laat je een product automatisch in het winkelmandje plaatsen of laat je mensen zich automatisch ergens voor aanmelden.
App to app
Door de apps onderling te linken, haal je een aantal stappen weg voor de gebruiker. Zo zou je bij het bekijken van filminformatie in de IMDB-app direct doorgelinkt kunnen worden naar de locale bioscoop app, die het dagelijkse programma laat zien en waarin direct tickets gekocht kunnen worden.
Een ander voorbeeld is de muziekindustrie. Gezien de dalende cijfers in muziekverkoop, is het bijna onvermijdelijk om via kanalen als Spotify je muziek te gaan promoten. Zo kan een artiest in zijn communicatie (bijvoorbeeld via een tweet of Facebook-bericht) direct linken naar een nummer, album of afspeellijst.
Vanuit de artiesten pagina binnen Spotify is het vervolgens mogelijk om direct tickets te bestellen voor een aankomend concert. Dit is mogelijk doordat je direct doorgelinkt wordt naar de app van Songkick. (zoals in de afbeelding)
Concurrentie
Hoewel Facebook dit platform op heeft gezet samen met veel grote bedrijven, is het natuurlijk maar de vraag of dit door de vele ontwikkelaars in de sector opgepikt zal worden. Het is dan ook niet gek dat er meer start-ups zijn die zich op het deep-linking focussen.
Zo heb je Urx.com die erop gericht is om vanuit een mobiele advertentie te linken naar een specifieke locatie in een app. Dit kan bijvoorbeeld een kortingsactie zijn van een paar schoenen. Als je op zo’n actie klikt, zullen de schoenen automatisch in een winkelwagen worden geplaatst. URX is echter nog niet geschikt om te gebruiken binnen verschillende platforms. Daarnaast is er Deeplink.me, waarbij je via een zelfde soort technologie een aantal cent betaalt per click die mensen van de ene app naar de andere linkt.
Vergeleken met zijn concurrentie heeft Facebook niet echt iets totaal nieuws in het leven geroepen. Wat het wel uniek maakt, is dat het compleet is en gratis voor iedereen. De kans dat het door de grote massa overgenomen gaat worden is dan ook een stuk groter.
Conclusie
De manier waarop veel huidige mobiele marketingstrategieën zijn ingericht is verouderd. In tegenstelling tot het huidige concept waarbij veelal een specifieke webpagina wordt geopend, is het in de toekomst mogelijk om via een app meer conversie te creëren. Hierdoor zal de ROI natuurlijk vele mate groter worden.
Wanneer we cijfers bekijken van de manier waarop iOS en Android smartphones momenteel gebruikt worden, zien we dat 86 procent van het gebruik binnen apps plaatsvindt. Daarnaast zien we dat er nog weinig mobiel gewinkeld wordt, hier lijkt me dus een enorme groeimarkt in te zitten. Welke door App Links een enorme boost zal krijgen door de verbeterde gebruikservaring en uitgebreide advertentie mogelijkheden.
App Links zal dus (hoogstwaarschijnlijk) een behoorlijke stap zijn in de wereld van mobiele marketingstrategieën. En hier is ongetwijfeld nog niet het laatste woord over geschreven.
Bron: Emerce