Eerste hulp bij AVG-stress

AVG GDPR

Eerste hulp bij AVG-stress

25 mei is, laten we eerlijk zijn, toch wel een datum waar veel ondernemers een tijd lang de kop voor in het zand hebben gestoken. De Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG zit er al een tijdje aan te komen en heeft invloed op alle ondernemers met een website. Grote kans dat deze wet dus ook gevolgen heeft voor jou. Wij hebben hier bij MEDIA58 al aardig wat maatregelen genomen. Zo hadden alle websites die we hebben gebouwd al ver vóór het verplicht werd een SSL-certificaat. Maar er zijn ook een aantal dingen die je zelf zult moeten regelen. We zetten een paar aandachtspunten op een rij en natuurlijk staan we klaar om je op weg te helpen.

Aandachtspunten
De AVG is complex en hoe je ermee omgaat, hangt heel erg af van wat voor bedrijf en wat voor website je hebt. Maar een aantal aandachtspunten geldt voor iedereen:

– Zorg dat gegevens die je via je website verzamelt, veilig zijn.
Dat begint met het bovengenoemde SSL-certificaat, maar zorg ook overal voor goede wachtwoorden. Een wachtwoordmanager doet wonderen. Zo bescherm je andermans gegevens goed tegen hacks.

– Pas je cookiebanner aan.
Waarschuw je bezoekers van je site voor cookies (waarmee je hun gegevens en gedrag bijhoudt). Dan zul je die waarschijnlijk aan moeten passen. Je moet nu namelijk precies aangeven welke gegevens je waarom verzamelt. Gebruikt je website cookies en heb je nog geen cookiebanner, dan is het hoog tijd dat die er komt.

– Ga anders om met contactformulieren.
Je mag gegevens van klanten alleen verzamelen als je daar een goede reden voor hebt. En net als bij de cookies geldt dat je duidelijk moet aangeven wat je met die gegevens doet. Nog een tip: zorg dat deze gegevens aan je worden gemaild, maar niet worden opgeslagen op je website.

– Check of er geen externe partijen zijn die gegevens verzamelen op je website. Facebookpixels zijn sinds het Facebookschandaal bekende boosdoeners. Maar er zijn meer partijen mogelijk actief op je website. Staan er Youtubefilmpjes op je site, dan is er ook werk aan de winkel: Youtube verzamelt bijvoorbeeld gegevens van kijkers.

Geen paniek!
Help! Dat klinkt als veel werk! Dat is het ook en dit is nog maar een deel van de zaken waar je op moet letten. We kunnen er zo een artikel van nog een paar duizend woorden meer over schrijven, maar omdat ons doel is om paniek en stress te voorkomen en vooral om jou goed op weg te helpen, focussen we liever op de oplossing. Het slechte nieuws is dat er geen pasklare oplossing is. Hoe je om moet gaan met alle vragen die de AVG oproept en welke aanpassingen je website nodig heeft naar aanleiding van de nieuwe wet hangt heel erg af van wat voor bedrijf je hebt en wat voor soort website. Voorbeeld: heb je een standaard-website, dan kun je het gebruik van cookies eventueel achterwege laten. Zo maak je minder inbreuk op iemands privacy. Maar heb je een webshop, dan zijn cookies die inzicht geven in alles wat jouw bezoekers doen juist van levensbelang.

We gaan voor oplossingen op maat
Tel complexe materie op bij het feit dat iedereen een andere website heeft en je weet eigenlijk direct wat de oplossing is: advies op maat. En laat dat nou net onze sterke kant zijn. We hebben uitgebreide AVG-kennis, weten alles wat jij niet weet over websites en zijn flexibele meedenkers. Kortom: heb je AVG-stress, dan zit de oplossing al in één telefoontje naar ons om een afspraak te maken. We gaan rustig met je om tafel zitten, bekijken samen met jou wat je wensen zijn en wat voor verplichtingen je hebt om aan de AVG te voldoen.  En daar gaat je AVG-stress zo de deur uit!

Bel ons voor advies over al je vragen over de AVG

Lees hier onze Privacyverklaring