12 feb Hoe mobiel is uw site?
Wat is de trend?
In het jaar 2017 werden er minder PC’s verkocht dan het jaar daarvoor. Deze trend zet in 2018 door. De consument kiest steeds vaker voor een tablet, want deze is eenvoudiger in het gebruik en kan steeds meer. De vele beschikbare apps maakt het gebruik nog aantrekkelijker.
Het internetverkeer verandert hierdoor ook. Inmiddels gaat van de best bezochte sites meer dan 80% van het verkeer via mobiel of tablet.
Het internetverkeer zelf groeit overigens ook nog steeds. De verschuiving naar mobiel internet gaat dus invloed hebben op alle websites.
Het vervelende is dat een gewone, voor de PC gemaakte website, in de meeste gevallen niet goed geschikt is voor mobiel gebruik. Voor de gebruiker is dat een grote bron van ergernis. Hij verlangt professionaliteit van een bedrijf of instelling. Of deze nu groot is of klein. Het is dus noodzaak om daar op in te spelen.
Welk platform
Maar waar moet je dan rekening mee gaan houden? Voor welk platform ga je dan iets maken? Voor een tablet dat draait op Android van Google? Voor de Ipad van Apple? Of voor Samsung smartphones? Wie zich verdiept in de verschillende platformen komt er al snel achter dat er meer dan 6.500 verschillende zijn! En dan is nog niet de vraag gesteld of de bezoeker via Wifi, 3g of 4g bij u binnenkomt.
Neemt u maar aan dat het niet loont om voor al die platforms unieke sites te maken. Het is niet eens nodig. Maak een site die geschikt is voor elk apparaat. U had het zelf kunnen bedenken! Gelukkig is het technisch ook mogelijk. We noemen dit Responsive Web Design.
Responsive Web Design
Een site die met dit principe van ontwerpen is gebouwd, gaat eerst onderzoeken met welk apparaat hij te maken heeft. Daarna gaat hij zichzelf automatisch aanpassen aan het schermformaat. En aan de resolutie van het scherm. Het aantal gebruikte kolommen kunnen hiermee gewijzigd worden. Afbeeldingen anders weergegeven. En de menustructuren (als ze er zijn) worden bij sommige apparaten verkleind.
Hierdoor kan de (mobiele) bezoeker van de website vrijwel alles doen wat hij wil. En belangrijker nog: u kunt hem sturen naar de dingen die voor u echt belangrijk zijn. Bij mobiel gebruik mag je er een beetje van uit gaan dat de site specifiek geopend is om (kiest u maar) informatie over een specifiek product te vinden, de menukaart te bekijken, een afspraak te maken of om uw adres te vinden. Vooral dat laatste is erg plezierig!
Responsive Web Design is gericht op gebruiksgemak van de bezoeker. Om er voor te zorgen dat hij in beginsel niet al teveel hoeft te scrollen (naar boven en naar beneden gaan op een pagina). Of te pannen (inzoomen op de pagina om beter te kunnen lezen). Kortom: met weinig handelingen kunnen doen wat nodig is. Uw klant is er al klaar voor!
U moet alleen wel nadenken over de inhoud van de site. Daarover een volgende keer meer.